Jak poznat správného průvodce

jak poznat průvodceNa jedné přednášce jsem dostala otázku, jak je možné poznat, že průvodce nebo terapeut je skutečně dobrý. V tu chvíli jsem odpověď nerozváděla, ale potom jsem si uvědomila, že je to velmi správná otázka. Rozhodla jsem se tedy napsat k tomu pár bodů, podle kterých se sama řídím a volím ty, jimž se svěřím do rukou…tedy podle mě

správný průvodce se pozná podle toho, že:

*Nedělá ze sebe guru.

*Dále na sobě pracuje a rozvíjí se.

*Netvrdí, že už ví všechno a že to má všechno „vyřešený“. Je si vědom toho, že je na cestě a že přestože už nějaký kus ušel, jsou před ním další výzvy a témata k vlastnímu sebezkoumání a rozvoji. I když má možná náskok před svými klienty v cestě sebepoznání a naučil se víc, není „dál nebo lepší“ než oni. Jen tuto cestu nastoupil dříve a protože už ji nějaký kus prošel a má náskok, může druhým pomoci projít jí snáze a podělit se o své zkušenosti.

*Netváří se, že je dál a lepší, než ostatní. Uvědomuje si, že se možná naučil víc, protože je na své cestě delší dobu.

*Je schopen učit se od ostatních a podstoupit supervizi (práci s jeho vlastním průvodcem na vlastních nevyřešených tématech).

*To, co učí, poznal i na vlastní cestě a dokázal se s tím vyrovnat (aneb není to jenom teorie vyčtená z knih, či duchovní názor).

*Názory a myšlenky, které propaguje také upřímně (v rámci možností) sám žije.

*To, co nabízí a způsob jeho práce vede k prakticky uchopitelným výsledkům.

*Nedovolí Vám, abyste si z něj udělali guru nebo rodiče.

*Nabídne Vám řešení, možnosti a doporučení pro další práci, ale netrvá na tom, že musíte přijít znovu nebo za každou cenu. Dává Vám svobodu v rozhodnutí.

*Vysvětlí a zná reálné možnosti jeho práce. Nenabízí zázraky na počkání. Ví a také klientovi dobře vysvětlí, že zázraky na počkání jsou většinou zbožné přání klienta nebo zavádějící forma reklamy.

*Je schopen Vám říct i věci, které se Vám nelíbí, pokud to pomůže Vašemu porozumění problému a jeho řešení. Pracuje však citlivě, soucitně a s taktem.

Přeji správnou volbu!

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů